February 28, 2021 House of Trust

Pendidikan Orang Asli: Apakah Hala Tujunya?

Sejak 63 tahun tanah air ini mengecapi kemerdekaan, pembangunan Orang Asal (Orang Asli) tidak pernah dipandang sepi dan ditinggalkan dalam perancangan kerajaan. Baik pembangunan ekonomi, sosial serta kebajikan mereka, program-­ program pembangunan terus dipergiat. Begitu juga dengan pendidikan masyarakat orang asal yang bukan lagi merupakan isu baru untuk dibincangkan. Selari dengan hasrat kerajaan bagi memastikan tiada lagi kanak-­kanak yang ketinggalan daripada mendapat akses pendidikan, dasar demi dasar sentiasa diperbaharui dan ditambahbaik.

Pun begitu, perkara ini masih lagi dianggap samar-­samar bagi kelompok minoriti yang mempunyai pengamalan budaya yang unik dan berbeza. Penerimaan mereka dalam kurikulum dan pendidikan arus perdana bukanlah bersifat menyeluruh kerana masih lagi terdapat anak-­anak orang asal yang tidak boleh mengadaptasi bahasa melayu dalam kehidupan seharian, apatah lagi mempunyai daya kompetensi yang tinggi berbanding rakan-­rakan mereka di sekolah.

Menurut mantan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, data daripada Aplikasi Pengkalan Data Murid (APDM) sehingga 31 Mei 2019, keberadaan murid-­murid orang asli di sekolah rendah dan menengah menurun seramai 725 orang berbanding pada tahun 2018. Zahirnya, statistik ini menggambarkan situasi anak-­anak ini kurang minat untuk berada di sekolah dan lebih cenderung untuk berada dalam lingkungan masyarakat mereka sendiri. Namun, pendidikan sangat penting terutama bagi meningkatkan kualiti hidup dan kebolehan literasi merupakan salah satu langkah bagi membasmi kemiskinan, justeru apakah hakikat sebenar sudut pandang masyarakat orang asal terhadap pendidikan? Adakah kurikulum arus perdana sesuai diimplimentasikan walaupun budaya dan adat mereka berbeza?

Di Semenanjung Malaysia, terdapat sekurang-­kurangnya 18 suku etnik yang dikategorikan kepada tiga kumpulan utama iaitu Negrito, Senoi dan Melayu Proto. Rentetan itu, setiap suku etnik ini mempunyai bahasa ibunda masing-­masing. Sebagai contoh, Bahasa Semai ialah bahasa natif bagi masyarakat orang asal di Kampung Terisu, Cameron Highlands namun di Kampung Sungai Berua, Hulu Terengganu mereka bertutur dalam bahasa Semaq Beri, keadaan juga berbeza buat masyarakat orang asal di Gua Musang yang bertutur dalam bahasa Temiar sebagai bahasa natif justeru, bahasa Melayu merupakan bahasa kedua bagi masyarakat orang asli. Perkara ini dijelaskan dengan mendalam dalam artikel Orang Asli Minority Children in Malaysia: Achieving Literacy Malay Language dalam Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu oleh pensyarah Universiti Utara Malaysia apabila kajian mereka mendapati norma murid orang asli lebih cenderung berbicara dalam bahasa ibunda mereka masing-­masing menyebabkan kosa kata mudah contohnya seperti ‘menjerang air’ tidak dapat mereka faham dan gambarkan. Ketidakupayaan untuk memahami kosa kata ‘standard’ menyebabkan anak-­anak ini tidak faham dan ambil lewa  berkenaan  pembelajaran  di  sekolah.  Suasana  pembelajaran  dan  sistem

pendidikan arus perdana didapati kurang sesuai dengan budaya dan cara hidup masyarakat orang asal yang lebih menitikberatkan identiti masyarakat mereka yang sebati dengan alam semulajadi.

Dalam saranan UNESCO, melalui program UNESCO’s Division of Basic Education Early Childhood telah memperkenalkan pendidikan awal untuk kanak-­ kanak Orang Asli tanpa menghilangkan identiti budaya mereka. Identiti  sangat disanjung tinggi oleh masyarakat orang asal. Artikel “Culture speaks: Cultural relationships and classroom learning.” menerangkan bagaimana perbezaan bahasa menimbulkan masalah komunikasi antara guru dan murid-­murid justeru, proses pembelajaran dan pengajaran tidak  berjalan dengan lancar dan sukar diterima. Akhirnya, murid-­murid akan berasa terpinggir, tidak gembira dan rendah diri untuk menyesuaikan diri dengan sistem pendidikan. Perkara inilah yang menyumbang kepada masalah tidak minat untuk ke sekolah dalam kalangan masyarakat orang asli. Kadangkala, mereka mungkin hadir, tetapi sekadar berasbabkan terjaganya makan minum dan merupakan tempat mereka bermain bersama rakan-­rakan.

Sebagai perbandingan, di Eropah, pelaksanaan Sekolah Rimba atau Forest School sangat sinonim dengan masyarakat orang asal di sana. Pendekatan pembelajaran yang lebih menjurus kepada sifat alami dan praktikal dengan menggunakan hutan dan sumbernya sebagai lokasi pembelajaran diterapkan bagi meningkatkan kompetensi, kemahiran dan pengetahuan kanak-­kanak orang asli. Hal ini demikian kerana, pembelajaran luar bilik darjah menyediakan pengalaman pembelajaran yang dinamik. Suasana ini sesuai dengan sifat masyarakat orang asli yang suka meneroka, peka dan cinta akan alam sekitar. Bagi murid orang asli, kepercayaan merekab yang berkait dengan alam sekeliling menjadikan hutan sangat penting buat mereka. Dalam kertas kerja ‘Penerapan Elemen Sekolah Rimba Malaysia Dalam

Kalangan Murid Orang Asli’ oleh Universiti Tun Hussein Onn Malaysia turut menekankan penggunaan pedagogi  yang sesuai  serta memenuhi  keperluan masyarakat orang asli perlu diterapkan dalam kurikulum pendidikan di Malaysia.

Hakikatnya, isu pendidikan orang asli bukanlah sekadar isu tempatan, malah ia juga perkara membimbangkan di peringkat anatarabangsa, contohnya, di wilayah Amerika Latin dan Caribbean, 85% anak pribumi mengikuti pendidikan menengah, tetapi hanya 40% yang menamatkannya. Begitu juga di Nunavut, wilayah paling utara Kanada, kadar kelulusan sekolah menengah Inuit jauh di bawah purata, dan hanya 40% daripada semua anak pribumi yang bersekolah sepenuh masa. Sehingga hari ini, benar, banyak kejayaan sudah dicapai dalam tempoh 63 tahun merdeka seperti kejayaan dalam peperiksaan pusat dan lebih ramai murid orang asli berpeluang menyambung pelajaran ke institusi pendidikan tinggi. Inisisatif kerajaan juga tidak henti-­henti seperti menubuhkan jawatankuasa khas pendidikan orang asli,membuka peluanvg kemasukan dalam pendidikan TVET dan lain-­lain. Bahkan, menurut Ketua

Pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli Prof Dr Juli Edo, secara dasarnya tahap kesedaran kepentingan pendidikan dalam kalangan orang asli meningkat daripada semasa ke semasa, bagaimanapun tahap kesedaran itu diihat masih rendah bagi memastikan anak orang asli memperoleh pendidikan demi kelangsungan hidup mereka.

Rentetan itu, langkah mengintegrasikan Orang Asli ke dalam pendidikan arus perdana bukan langkah yang sesuai untuk menggalakkan anak orang asli minat hadir ke sekolah kerana perkara yang lebih signifikan di mata mereka ialah pendidikan yang tidak mengabaikan budaya, latar belakang, dan bahasa ibunda (natif) mereka. Pengajaran dalam bahasa ibunda mereka mungkin satu perkara yang idealis, namun setidak-­tidaknya, penerapan sedikit elemen budaya mereka dapat memelihara warisan yang ingin mereka jaga.

_
Anis Afina Binti Hassan Sanusi

(Cabaran Penulisan Artikel – Kategori UIAM)

Related Posts

Dekad Baharu Johor : A Summary

February 14, 2018

February 14, 2018

YAB Dato’ Mohamed Khaled Bin Nordin, Chief Minister of Johor recently announced The New Decade of Johor, or better known...

Weekly Economic Update (Week 3 of January 2020)

January 22, 2020

January 22, 2020

I. Retrenchment & Downsizing in 2020 Malaysia’s unemployment rate could rise from 3.3% to between 3.4% and 3.6% in 2020...

Pemeliharaan dan Pemuliharaan Alam Sekitar Malaysia: Kerajaan Negeri Lebih Baik?

February 20, 2020

February 20, 2020

Isu pencemaran alam sekitar merentas sempadan bukan perkara baharu. Malah, natijahnya tidak terhenti setakat mengancam kesejahteraan dan kesihatan hidupan di...

Team Johor – The Spirit of Volunteerism

January 10, 2018

January 10, 2018

Volunteerism has no expiry date.  Doing good has no time limit. It is something we do every time the opportunity...

Pembiayaan Politik di Malaysia: Memperkukuh Integriti

January 30, 2019

January 30, 2019

Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP) telah dilancarkan pada 14 Ogos 2015 untuk menyediakan satu forum perundingan bagi masyarakat...

Malaysia and Biden’s Presidency

January 22, 2021

January 22, 2021

*Image Source: Financial Times 20th January marks the inauguration of Joe Biden as the 46th President of the United States,...

Covid-19: Act Fast & Do Whatever it Takes!

March 24, 2020

March 24, 2020

As of March 24th 2020, there are already over 384,000 cases of Coronavirus worldwide, with 16,591 deaths. Though over 102,000...

A Call to Action

May 9, 2019

May 9, 2019

Al-Sharq Youth Conference 2019 For the first time ever, Malaysia was chosen to be the host of the 2019 Al-Sharq...

International Engagement in Taiwan

October 10, 2019

October 10, 2019

Located nearly 3,000 kilometres apart, it is easy to assume that Malaysia and Taiwan have very little history in common....

Social Statistics Malaysia 2018

January 10, 2019

January 10, 2019

The Department of Statistics Malaysia recently released the Social Statistics Bulletin Malaysia 2018. This interesting bulletin which is based on...

Ekspo Johor Berkemajuan Jadi Tumpuan Rakyat

January 17, 2018

January 17, 2018

Gambar dipetik daripada halaman facebook rasmi Ekspo Johor Berkemajuan 2017 Bermula 9 hingga 14 Oktober 2017 yang lalu, Dataran Mahkota,...

For Malaysia to succeed…

April 23, 2019

April 23, 2019

“For Malaysia to succeed, the Malays must succeed”.  The statement above was quoted by Tun Daim Zainuddin in the seminar...

Adakah Pengundi Kita Terlalu Beremosi?

December 10, 2019

December 10, 2019

Ada banyak aspek yang boleh diperhalusi dalam menilai sikap dan pemikiran pengundi. Kajian serta disiplin yang mengkaji sentimen serta tingkah...

Wajarkah jurang gaji CEO dan pekerja semakin melebar?

August 7, 2019

August 7, 2019

TAHUN lepas, lima syarikat berkaitan kerajaan (GLC) merupakan antara 20 syarikat dalam Bursa Malaysia yang memberi gaji ketua pegawai eksekutif (CEO)...

Bajet 2018: Mahasiswa Adalah Masa Depan Johor

November 24, 2017

November 24, 2017

Bajet 2018: Mahasiswa Adalah Masa Depan Johor Post Views: 316

Comments
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *